Średni basen

II ETAP - NAUKA TECHNIKI PŁYWANIA

Średni basenZajęcia na basenie 25 metrowym Szczecińskiego Domu Sportu: 6 torów po 2,5 metra szerokości; głębokość od 1,3 m do  3,6 m z obniżeniem w połowie basenu
 
Etap II - nauka i opanowanie podstawowych ruchów pływackich, będących bazą do nauczania wszystkich sportowych technik pływania; podstawy skoków do wody (preferowany wiek 6 - 9 lat, choć twierdzimy, że „ładnie pływać" chciałby każdy); głównie boczne tory, które gwarantują bezpieczeństwo i bliski kontakt z prowadzących na całej długości basenu; główne cele:
 
  • doskonalenie - ćwiczenia wypornościowe
  • doskonalenie - oddychanie w wodzie (wdech - usta; wydech - usta i nos)
  • doskonalenie - leżenie i poślizgi na piersi oraz grzbiecie
  • zmiany położenia ciała; koordynacja w wodzie
  • nauczanie techniki ruchów nóg i ramion w stylu grzbietowym (ze sprzętem i bez)
  • koordynacja pracy nóg i ramion w stylu grzbietowym
  • nauczanie techniki ruchów nóg i ramion w stylu dowolnym (kraul; ze sprzętem i bez)
  • koordynacja pracy nóg i ramion oraz oddechu w stylu dowolnym
  • nauczanie techniki ruchów nóg i ramion w stylu klasycznym (ze sprzętem i bez)
  • koordynacja pracy nóg i ramion oraz oddechu w stylu klasycznym
  • nauczanie techniki ruchów nóg i ramion w stylu motylkowym (ze sprzętem i bez)
  • koordynacja pracy nóg i ramion oraz oddechu w stylu motylkowym
  • nauczanie skoków do wody (z krawędzi basenu oraz ze słupka startowego)
 
Etap III - nauczanie sportowych technik pływania, czyli zastosowanie szerokiego spektrum oddziaływania w celu prawidłowego nauczania, a w dalszym etapie doskonalenia techniki pływania stylami: grzbietowym, dowolnym (kraul), klasycznym, motylkowym; podstawy nauczania skoków startowych i nawrotów w poszczególnych stylach pływackich; jednocześnie  wszechstronne przygotowanie fizyczne biorąc pod uwagę „złote etapy rozwoju" (skierowane do dzieci i młodzieży w wieku 9 - 18 lat, a także każdej zainteresowanej osoby); zajęcia na 25 metrowym basenie Szczecińskiego Domu Sportu (różne poziomy opanowania umiejętności)
 
Etap IV - doskonalenie sportowej techniki pływania oraz podstawy treningu pływackiego; ogólne i specjalistyczne przygotowanie: doskonalenie sportowej techniki pływania wszystkimi stylami, skoki startowe, nawroty w poszczególnych stylach sportowych, elementy specjalistycznej rozgrzewki pływackiej, podstawy treningu ukierunkowanego na kształtowanie odpowiednich cech motorycznych (w zależności od potrzeb i indywidualizacji uczestnika pod względem wieku, płci i rozwoju), tj.: wytrzymałość, siła, szybkość, zwinność. Zajęcia w grupach o podobnym poziomie szkoleniowym prowadzone głównie na nowo otwartym basenie olimpijskim, czyli 50-metrowym.
 
Opracowanie: Bartosz Olszewski
 
PIERWSZE KROKI NA BASENIE
 
Jeśli wybierasz się po raz pierwszy na basen przeczytaj poniższe informacje, jeśli jesteś już wprawionym pływakiem nie zaszkodzi odświeżenie informacji:
 
  • Zjedz posiłek przed zajęciami ( 60 minut przed wejściem do wody),
  • Na zajęcia przybądź 15 minut wcześniej
  • Po wejściu do holu pływalni zdejmij buty oraz okrycie wierzchnie i oddaj do szatni w holu pływalni.
  • Przed wejściem na teren pływalni załóż klapki.
  • Po wejściu do szatni (podział na damską i męską) przebierz się w strój kąpielowy/ kąpielówki, zabierz ze sobą ręcznik, okularki.
  • Przed wejściem na basen opłucz ciało wodą i zakręć wodę.
  • Po wejściu a basen odszukaj swojego instruktora/trenera i poczekaj w umówionym miejscu.
  • Podczas zajęć przestrzegaj zasad bezpieczeństwa i słuchaj prowadzącego. Wykorzystuj sprzęt zgodnie z jego przeznaczeniem.
  • Po skończonych zajęciach wróć pod prysznic i wykąp się używając mydła, następnie wytrzyj się dokładnie i wysusz włosy. Po wyjściu do holu odczekaj kilka chwil zanim opuścisz pływalnię niech twoje ciało przyzwyczai się znowu do panującej temperatury .